Starta företag

Starta företag

– boken som hjälpt fler än 75 000 företagare till en bra start!

För dig som vill starta företag ger den här boken kunskaper inom de områden som är viktigast för en nystartad verksamhet. 

  • Fler än 75 000 sålda exemplar
  • Affärsidé, affärsplan, bolagsformer
  • Budget, kapitalbehov, prissättning
  • Massor av tips och råd

Starta företag – några ord på vägen...


Det kan finnas många anledningar till att vilja starta företag. Man kan dela upp motiven i negativa och positiva.

Positiva motiv

Med positiva motiv menar vi att du startar företag därför att du

  • är väldigt intresserad av något speciellt, är besjälad av en idé
  • är väldigt duktig på något speciellt
  • vill tjäna mycket pengar
  • vill förverkliga dig själv
  • vill kunna styra din tid bättre
  • känner att du vill ha större frihet.
Negativa motiv

Du kan starta företag för att du

  • inte längre vill vara anställd
  • ser möjligheten att få bidrag av olika slag
  • lockas av att ”allt” är avdragsgillt för en företagare
  • ser en möjlighet att tjäna svarta pengar
  • har svårt att komma in på arbetsmarknaden.


Tänk efter vilka dina motiv är. Om det är så att du enbart har negativa motiv kan det vara bättre att avstå.

Affärsidén viktigast…

Den viktigaste förutsättningen för att lyckas driva ett företag långsiktigt är att affärsidén håller, dvs att du med dina varor eller tjänster möter ett behov som finns på en marknad. 

Affärsidén bör vara enkel och kort. Den behöver inte vara helt ny. Du kanske kan tränga dig in bland flera andra företag med exakt samma affärsidé.
Men det är ofta en fördel om affärsidén är ny.

Det kan vara att:

  • du säljer en etablerad tjänst eller produkt på ett helt nytt sätt
  • du inriktar dig på en helt ny kundgrupp eller
  • det är en helt ny tjänst eller produkt.


Affärsidén bör vara enkel och kort. Den behöver inte vara helt ny. Du kanske kan tränga dig in bland flera andra företag med exakt samma affärsidé. 

Men det är ofta en fördel om affärsidén är ny.

Det kan vara att:

  • du säljer en etablerad tjänst eller produkt på ett helt nytt sätt
  • du inriktar dig på en helt ny kundgrupp eller
  • det är en helt ny tjänst eller produkt.
…och att nå ut med den

Det har funnits många lysande affärsidéer som aldrig fått luft under vingarna. Helt enkelt för att de inte träffat målgruppen. En genomtänkt marknadsföring med rätt budskap vid rätt tidpunkt till rätt målgrupp är A och O för att få kunderna att välja dina produkter. I dag är kanalerna många och traditionella metoder som annonsering ger sällan det resultat som man behöver på sina kampanjer.

Också ska ju pappren skötas…

En viktig fråga när du startar ett företag är om du ska sköta administrationen själv eller om du ska leja bort den till en redovisningskonsult. Många väljer att sköta vissa delar själv, t ex bokföring, och fakturering, och leja bort annat – som bokslut och deklaration.

Ett vanligt argument för att leja bort pappersarbetet är att du som företagare ska ägna dig åt det du är bra på, och att redovisningskonsulten är bra på att sköta pappren. Det ligger något i det, men samtidigt får du som företagare en nyttig inblick i ditt företags ekonomi om du sköter åtminstone delar av administrationen själv (såvida du inte är allergisk mot allt som har med pappersarbete att göra). 

Bokföringsprogram på nätet för 59 kr/månad

BL eBokföring är ett lättanvänt bokföringsprogram som passar för alla företagsformer och operativsystem. I priset ingår programsupport, säker serverlagring, säkerhetskopiering och programuppdateringar. 

Programmet är anpassat till Bokföringsnämndens nya allmänna råd som gäller från 1 januari 2015.

Läs mer »

Ring oss!

Mån-tors 08:30-16:30
Fredag 08:30-16:00

0650-541400

Maila oss!

Vi svarar inom 24 timmar, dygnet runt vardagar

info@blinfo.se

Kontakta-oss-postit-lapp.png

Kontakta mig

Namn:* 
Telefonnummer:* 
Kontakta mig angående:

* obligatorisk uppgift