Byråns hjälpsida

– kom igång-hjälp och informationsmaterial

Har ni på byrån redan kunder som är intresserade av att koppla sig till er via Digitala Företaget? Eller vill ni intressera era kunder för den här moderna och effektiva app-lösningen? Här har vi samlat kom igång-hjälp för byrå och kund samt material som ni på byrån kan använda för att informera era kunder om  Digitala Företaget.​ Vill du få personlig och kostnadsfri hjälp att komma igång fyller du i namn och e-post/tel.nr nedan.

Se en visning av hur Digitala Företaget fungerar för redovisingsbyrån »

Jag vill få kostnadsfri hjälp att komma igång med
Digitala Företaget!

Namn

E-post eller tel.nr

 

Adminverktyg för Digitala företaget

Steg 1 – ladda hem appen Digitala Företaget

Börja med att ladda hem appen Digitala Företaget till din telefon för att testa hur det kommer att fungera för dina kunder. Appen laddar du ner från App Store eller Google Play, sök på "Digitala Företaget". 

Digitala Företaget kan även köras på webben eller växelvis i app och webb. För att komma igång med Digitala Företaget på webben skapar du ett användarkonto på app.digitalaforetaget.se.

Appstore_badge_ej-ram.png    google-play-badge_ejram.png   


penna.png

Steg 2 – skapa ett administratörskonto

För att testa hur det fungerar för dig som redovisningsbyrå, skapar du ett administratörskonto och testar webbtjänsten som är ert adminverktyg och gränssnittet mellan byrån och kunden. Genom att du i adminverktyget lägger upp din egen byrå som kund kan du testa hur det kommer att fungera i båda ändar, dvs både för er på byrån och för kunden.  
 

Skapa ett konto som administratör »


Behöver du support i det här skedet kan du antingen mejla
support@digitalaforetaget.se eller besöka forum.digitalaforetaget.se 

För byrån är det kostnadsfritt och utan förpliktelser både att ladda hem appen och att skapa ett administratörskonto för adminverktyget.

 Fördjupade kundrelationer

Steg 3 – bjud in kunder till Digitala Företaget

När ni testat systemet en tid och börjat bli varma i kläderna, är vår rekommendation att ni börjar med att bjuda in ett fåtal kunder till samarbete via Digitala Företaget. På så vis kan ni växa in i systemet i lagom takt. Innan ni kan bjuda in en kund måste kunden ha laddat ner Digitala Företaget och skapat ett konto.

Här kan du skicka appen Digitala Företaget till din kunds mobil.

Inbjudningar hanterar du i adminverktyget. Välj Användarhantering – Skapa inbjudan. I nästa steg fyller ni i uppgifter om vilka kunder (går bra med flera på samma gång) ni vill bjuda in och anger om produktblad ska gå med (information om appen) och om ni vill skicka ett anpassat meddelande. Endast kunder som inte har skapat konto i appen får detta meddelande och produktbladet. Redan befintliga appanvändare får istället ett meddelande om att de är kopplade till sin administratör. När ni bjudit in en eller flera kunder hittar ni dessa under Inbjudningar och kan se och hantera alla underlag (händelser) kunden har lagt till.

Vi har tagit fram underlag för brev och e-post som ni på byrån kan använda i syfte att intressera era kunder för Digitala Företaget. PDF-foldern kan vi lägga in er logga på om ni så önskar. Använd er av länkarna här nedan.

Tvåsidig folder – jobba med oss i Digitala Företaget (pdf) 

Få en egen reklamfilm om Digitala Företaget (pdf)

Inbjudan till kunderna – e-post (word)

Inbjudan till kunderna – brev (word)

Så här fungerar appen Digitala Företaget (film) » (Du hittar fler filmer längst ned på sidan.)

plustecken.png

Steg 4 – följ arbetsprocessen

Med Digitala Företaget kan kunden leverera in alla underlag som rör företaget. I appen tilldelas varje händelse ett nummer som kunden antecknar på det fysiska dokumentet som kunden även arkiverar. Finns inget fysiskt dokument registreras löpnumret i systemet med automatik. När kunden registrerat händelsen får ni på redovisningsbyrån tillgång till underlaget via ert adminverktyg. Ni säkerställer att underlaget innehåller all information som krävs för att bokföra händelsen. Ju snabbare ni gör detta, desto snabbare kan ni påtala att något behöver kompletteras innan kunden glömt detaljerna kring händelsen. 

Vi rekommenderar att ni uppmanar kunderna att skicka in sina underlag så ofta som möjligt, och att ni dagligen kontrollerar att de är säkerställda genom att tilldela händelsen en status. 

5-punktslista att skicka till kunden, som förklarar de rutiner kunden bör följa (wordfil)

När perioden är slut stämmer ni av att alla underlag finns med. Det gör ni lämpligast genom att kunden mejlar er kontoutdraget för perioden i Excel-format. Har ni tillgång till kundens bankkonto kan ni göra detta åt kunden. Kontoutdraget importerar ni till adminverktyget i Digitala Företaget och stämmer av. Om något skulle saknas framgår detta tydligt och ni kan flytta över händelsen från kontoutdraget in i appen. På så sätt ser kunden vilka händelser som behöver kompletteras. 

När periodens alla händelser i kundföretaget är kompletta och samlade i Digitala Företaget exporterar ni dessa via en SIE-fil till ert ekonomisystem.

Kunden har fått ett sms till sin telefon! Kunden ska följa länken för att ladda ner appen Digitala Företaget till sin telefon. Blir det några problem kan du mejla till support@digitalaforetaget.se.