Om företaget

Björn Lundén Information är ett kunskaps- och utbildningsföretag som sedan 1987 har förenklat företagande genom begriplig information och praktiska verktyg inom områdena skatt, redovisning, personal och juridik.


Vårt mål är att vad du än undrar över inom våra kärnområden så ska du kunna få information och verktyg från oss. Det kan vara i någon av våra många böcker eller e-böcker, genom våra dokumentmallar, i något av våra ekonomi- eller skatteprogram, med hjälp av någon av våra appar eller webbtjänster, genom vår frågeservice eller på någon av våra kurser eller eKurser. 

Närmare 100 medarbetare

Vi är idag drygt sjuttio medarbetare på kontoret i Näsviken, ett femtontal i Ljusdal, två i Stockholm och fyra i Göteborg. Dessutom har vi två medarbetare på vårt kontor i Gdansk, Polen och sex medarbetare på vårt kontor i Chandigarh, Indien.

Vi jobbar i en synnerligen platt organisation där alla har lika mycket att säga till om. Vårt sätt att jobba på brukar nästan vara mer omtalat och omskrivet än vad vi jobbar med och våra produkter. Vi hoppas att fler arbetsgivare kommer att ta efter vår personalpolitik och vår syn på sambanden mellan arbete, arbetskamrater, familjeliv, fritid och personlig utveckling. Vi tror att det här är framtidens synsätt.

I BL-koncernen ingår dotterföretaget BL Info Polska och BL Information Software India. BL Info Polska är i första hand ett förlag för BL-böcker på polska och översättningsuppdrag (se även BL Info Polska). I BL Information Software India ligger en del av vår programutveckling (se även https://www.facebook.com/blinfosoft/).

Tillsammans omsatte vi i koncernen ca 81 miljoner kr räkenskapsåret 2015/2016.


 

Hållbarhet på BL

Vi på Björn Lundén Information tror att en hållbar utveckling är nyckeln till vår framgång. Vi värnar och samspelar med vår omgivning genom att ta ansvar för miljö, människor och ekonomi.

Vi agerar ansvarsfullt och strävar efter långsiktiga relationer med såväl kunder och leverantörer som anställda, kommunen och näringslivet.

Hållbarhet är en del av vår vardag. Thomas som kollar hur mycket energi våra solpaneler har alstrat en viss dag, Cecilia som skickar iväg en bur med klimatkompenserade varubrev och Kerstin som hämtar våra matrester till sina höns. 

Vårt miljöansvar

På Björn Lundén Information finns många eldsjälar, det var till exempel Thomas som såg till att vi fick solpaneler på vår fastighet. Här är en del av det vi gör för att minimera vår negativa miljöpåverkan.

  • Uppmuntrar anställda till samåkning till och från arbetet, många har gått kurs i Ecodriving
  • Våra tjänsteresor sker till absolut största del med tåg istället för bil/flyg
  • Vi erbjuder ett stort utbud av webbkurser, vilka innebär att kursdeltagare och kursledare inte behöver resa eller konsumera hotellnätter för att utbilda sig
  • Återvinning av emballage, livsmedelsförpackningar, plats, glas etc.
  • Alla våra produkter (med undantag för tryckta böcker) levereras digitalt, dvs de genererar inga fysiska leveranser
  • Klimatneutrala varubrev och klimatkompenserad distribution
  • Våra tryckerier använder miljövänligt papper och tryckningen klimatkompenseras, de är licensierade och certifierade
  • Vi har installerat solpaneler för att delvis kunna förse verksamheten med förnyelsebar energi
  • Vi byter löpande ut alla ljuskällor till LED
  • Vi köper livsmedel från lokala handlare och så långt som möjligt ekologiska alternativ
  • Våra matrester hamnar på en bondgård i byn – samma gård förser oss med ägg

Vårt sociala ansvar

Vi på BL är särskilt måna om andra människor, såväl kunder som medarbetare och de i vår närhet. Det här är en del av vad vi gör för att ta vårt sociala ansvar.

  • Närvarande i diskussioner kring näringslivsutvecklingen i kommunen och regionen
  • Sponsrar Nyföretagarcentrum Hudiksvall/Nordanstig
  • UF-stöd till gymnasiet, praktik och prao
  • Interaktion med skolan i Näsviken som innebär att alla elever i årskurs 6 hjälper till på BL några dagar under läsåret mot att vi sponsrar deras skolresa
  • Bidrar till lokal kultur, barn- och ungdomsverksamhet, teateruppsättningar, musikläger mm
  • Social sponsring, t ex scouter, föreningar för människor med funktionsnedsättning, skolelevers välgörenhetsresor till Baltikum, mm
  • Vi ser till att alla anställda får rejält fika på morgonen och eftermiddagen samt lunch mitt på dagen och vi sitter alla tillsammans
  • Flexibel flextid för alla anställda
  • Vi har en platt organisation som utgår från ett demokratiskt synsätt
  • Förmåner som motionstimme, massage, träningspass, tjänstepension, försäkring, friskvårdsbidrag mm 

Våra affärer

En central del i vår affärsidé är faktiskt att ha roligt. Men vi tänker också på att det vi gör ska vara lönsamt, både för oss och för våra kunder. Här är lite av det vi gör för affärerna.

  • Ständig fortbildning av personalen för att ge bästa möjliga service till våra kunder
  • Vi delar med oss av vår kunskap, genom t ex kurser, mässor och inom näringslivet
  • Vi har en vinstdelningsmodell där överskottet fördelas mellan medarbetare, delägare och verksamhetsutveckling
  • Löpande utvärdering av vårt arbete genom t ex dialog med kunder och intern kvalitetssäkring
  • Vi står på egna ben och har de resurser som behövs för den verksamhet vi bedriver
  • Ständig produktutveckling för att möta nya regler, nya behov och ny teknik
  • Vi har en komplett helhetslösning för kundernas behov, som ökar effektiviteten hos våra kunder och spar både tid och pengar