Företagande / Crowdfunding

Crowdfunding – hur fungerar det?

Faktagranskad artikel

Crowdfunding är ett sätt att få in kapital för att utveckla en idé. Här går vi igenom när det passar och vad du ska tänka på. 

Publicerad: 2019-03-11

Crowdfunding är en finansieringsform som kan vara ett alternativ till andra mer traditionella finansieringsformer. Ofta används crowdfunding i ett uppstartartsskede – men fungerar lika bra när som helst i företagets livscykel. Det viktigaste är att du har en intressant affärsidé som tilltalar crowd-investerare. 

Crowdfunding – vad är det?

I takt med det ökade internet-användandet har crowdfunding blivit en allt vanligare finansieringsform. Det går ut på att du som har en idé når ut till en stor grupp människor där var och en investerar ett litet belopp i din verksamhet. Insamlingen sker ofta genom särskilda webbplatser där webbplatsen – mot en liten avgift, t ex 5% av insamlat kapital – tar in kapital till dig från okända investerare. Investerare kan vara du eller jag eller lika gärna någon i Japan som tycker din idé är intressant eller rolig.

Vad krävs av dig?

När du samlar in kapital via crowdfunding finns egentligen inget krav på att du ska ge något tillbaka. Men det är vanligt att man som företagare erbjuder olika förmåner i utbyte mot kapital. Det kan vara allt från att du erbjuder en tröja mot en mindre summa till att givaren får tillgång till den färdiga produkten, eller att du erbjuder en viss procent av investeringen tillbaka som exit.

Men det som är viktigt att komma ihåg är att alla upplägg kan se olika ut, vissa vill ha rena donationer och andra erbjuder förmåner i utbyte mot en fast investeringssumma.

När är crowdfunding lämpligt?

Crowdfunding har visat sig särskilt lämpligt för vissa branscher. Det krävs att din idé och ditt erbjudande är tillräckligt intressant för att få folk att investera. Om du har som idé att starta en byggfirma är intresset för crowdfunding antagligen litet. Om du istället ska bygga en fantastisk (eller hiskelig) konstinstallation kommer antagligen intresset för crowdfunding vara större.

Crowdfunding är alltså lämpligt när du har en idé som tilltalar många, det kan vara estetiskt, underhållande, kulturellt, tekniskt eller på något annat sätt intressant för investeraren.

Crowdfunding i alla skeden?

Ja, i princip. Det krävs såklart att du har en idé som tilltalar investerare. Men både start-ups och tillväxtbolag kan attrahera investerare genom crowdfunding.

Hur attraherar man investerare?

Som vi sagt tidigare, genom att ha en intressant idé! Självklart måste du också kunna presentera din idé på ett bra sätt. Det är vanligt att presentera sin idé genom en kort film, så ha därför en bra pitch redo och se till att ge investerarna den information de behöver.

Du behöver bland annat ge information om förväntad avkastning, finansiell information och förväntad försäljning till den som är ute efter en ren investering och som förväntar sig ett monetärt värde tillbaka. Den som istället förväntar sig ett annat värde tillbaka behöver veta vilket värde du skapar, så låt dem komma med input på din idé. Om du t ex skapar ett spel, låt dem vara med i utvecklingen och komma med feedback på det du utvecklar. För dem är det ofta tillräcklig belöning att få spela ditt häftiga spel och att få tycka till.

Att du är passionerad och tror på din idé kan ta dig långt, se till att du kan kommunicera det också.

Crowdfunding – finns det några risker?

Eftersom du på egen hand styr över ditt erbjudande så styr du såklart även över risker och möjligheter. Investerarna å sin sida riskerar att bli av med sin investering utan att få något tillbaka. Kanske blev det inget av projektet till slut? Många har en plan för hur mycket kapital som krävs för att lyckas med projektet. Kör därför inte igång så länge inte tillräckligt med kapital kommit in. Ett ansvarsfullt sätt att minska riskerna för sina investerare är alltså att göra sin hemläxa och räkna.

Sammanfattning
  • Använd en känd webbsida för din crowdfunding, det kostar lite grann men de har stora nätverk.
  • Är du passionerad och tror på din idé kan det ta dig långt, men se till att kommunicera.
  • Ge investerarna vad de vill ha, t ex information, tillträde eller möjlighet att prova din produkt. 
Tips!

Hör vad gästen Olle Eriksson säger om crowdfunding i Driva Eget-podden (Nr 5) och vilket som är det i särklass häftigaste crowdfunding-projektet hittills.

Faktagranskat innehåll du kan lita på

Den här artikeln är skriven och faktagranskad av medarbetare på Björn Lundén med lång erfarenhet av det aktuella ämnet.

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som startades redan 1987 och som sedan dess förenklat företagarnas vardag genom smarta och lättanvända lösningar inom främst redovisning, lön och skatt.

Varsågod att ta del av vår samlade företagskunskap!