Dyrare med förmånsbil?

Riksdagen har nu beslutat om ett bonus-malus-system för nya lätta fordon och till följd av detta även en ändrad beräkning av bilförmånsvärdet och att bla trängselskatt inte längre ska anses ingå i bilförmånsvärdet.

Bonus-malus-system

Det blir ett bonus-malus-system för nya lätta fordon som innebär att bilar med låga koldioxidutsläpp får en bonus vid inköpstillfället medan fordon med relativt höga koldioxidutsläpp får ett straff (malus) i form av högre skatt. Detta gäller från och med 1 juli 2018.

Förmånsbil

Till följd av beslutet om bonus-malus förändras också beräkningen av bilförmånsvärdet, till exempel ska fordonsskatten inte längre ingå i prisbasbeloppsdelen vid den schablonmässiga delen av förmånsvärdet. Dessutom ska trängselskatt samt väg- bro- och färjeavgifter inte längre ingå i bilförmånsvärdet. Dessa ändringar träder i kraft redan 1 januari 2018.

Vad innebär detta?

Beslutet om bonus-malus förväntas leda till att fler väljer bilar som är miljöanpassade, det blir helt enkelt dyrare att välja fordon som ger högre klimatpåverkan.

Beslutet om att trängselskatt med mera inte längre ska ingå i förmånsvärdet är något som kommer påverka både anställda och företag och kan innebära rejält ökade kostnader för den som kör mycket i Stockholm och Göteborg. 

För den som dagligen reser till och från jobbet i Stockholm och uppnår maxbeloppet på 105 kr per dag i trängselskatt, innebär det förmånsbeskattning för samma summa när arbetsgivaren betalar trängselskatt. Det innebär förmånsbeskattning för den anställde på ca 25 000 kr per år för trängselavgifter som tidigare ingått i förmånsvärdet när den anställde åker till jobbet ca 240 dagar per år. Marginalskatteeffekten på förmånens värde, vilket för många är ca 50%, innebär att skatten ökar med ca 12 500 kr per år.

Om du dagligen åker mitt i rusningstid till och från jobbet i Stockholm men inte uppnår maxbeloppet blir kostnaden ca 16 800 kr per år vid 240 arbetsdagar, dvs en ökad skatt med upp till ca 8 400 kr per år.

Dessutom blir det extra kostnader för arbetsgivaren i form av arbetsgivaravgifter på de belopp som ska förmånsbeskattas. Det blir också viktigt att särskilja hur mycket trängselskatt som hör till privatkörning respektive tjänstekörning, vilket i sig kan leda till ökade kostnader. 
 

Få de viktigaste nyheterna!

BL Nyhetsbrev kommer en gång i månaden och sammanfattar de viktigaste nyheterna inom skatte-, redovisnings-, juridik- och personalområdet. Anmäl dig och få kostnadsfritt de senaste nyheterna.