Krav på e-faktura vid offentlig upphanding

Newsroom - Krav på e-faktura vid offentlig upphanding - ctl00_cph1_approvedImg

Leverantörer till offentlig sektor ska endast skicka elektroniska fakturor från och med den 1 april 2019. Det nya lagkravet kommer att gälla för alla offentliga upphandlingar som påbörjas efter detta datum, även direktupphandlingar. Det är totalt ca 200 000 företag som gör affärer med den offentliga sektorn och som därför påverkas av de nya reglerna.

Vad är en e-faktura?

En e-faktura är en faktura som fungerar precis som en pappersfaktura, med skillnaden att den skickas elektroniskt och inte via post eller e-post. 

Ny europeisk standard

Enligt lagkravet ska e-fakturorna skickas enligt den nya europeiska standarden PEPPOL (om inte någon annan standard har avtalats) som alla leverantörer till offentlig sektor ska kunna följa. Samtidigt ska alla myndigheter och enheter kunna ta emot e-fakturorna. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor uppfyller inte kraven för den nya standarden. Inköp som betalas kontant eller med kort omfattas inte av lagkravet.

BL Fakturaflöde

Med BL Fakturaflöde kan vi erbjuda dig som företagare en smidig tjänst för hantering av e-fakturor. Du kan både skicka och ta emot e-fakturor som uppfyller de nya kraven direkt i BL Administration. 

Fördelarna jämfört med pappersfakturor är flera. Du får en snabbare och betydligt billigare hantering av dina utgående fakturor. Du slipper portokostnader och vet att fakturan når sin mottagare. Även hanteringen av inkommande fakturor effektiviseras plus att du får in ett digitalt underlag som du slipper skanna om du vill jobba automatiserat med leverantörsfakturorna. 

Få de viktigaste nyheterna kostnadsfritt!

BL Nyhetsbrev kommer en gång i månaden och sammanfattar de viktigaste nyheterna inom skatte-, redovisnings-, juridik- och personalområdet. Anmäl dig och få kostnadsfritt de senaste nyheterna.

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter »