Myndigheter tar bort brevlådor

Newsroom - Myndigheter tar bort brevlådor  - ctl00_cph1_approvedImg

I juni börjar arbetet med att ta bort brevlådorna utanför Skatteverkets, Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens servicekontor. Och det gäller också brevlådor utanför skattekontoren. Om allt går enligt plan ska alla brevlådor vara borta senast 1 september 2017.

Minskat behov och säkerhetsrisk

Då allt fler använder e-tjänster istället för att lämna in papper så minskar behovet av egna brevlådor utanför lokalerna enligt Skatteverket. Dessutom anser man att brevlådorna är en säkerhetsrisk, då bland annat brandfarligt material kan stoppas ner och risken för att viktiga handlingar skadas är stor om brevlådorna utsätts för sabotage.

Skicka in per post fortsatt möjligt

Men ni som föredrar papper (ca 2 miljoner deklarerade på papper 2017) behöver inte misströsta helt och hållet – att skicka in per post i vanliga brev är fortsatt en möjlighet – eller så gör du ett besök hos ditt skattekontor och lämnar in dina deklarationer och andra handlingar över disk. Men att lämna in sin deklaration riktigt sent på kvällen den 2 maj är alltså inte möjligt längre.

Få de viktigaste nyheterna!

BL Nyhetsbrev kommer en gång i månaden och sammanfattar de viktigaste nyheterna inom skatte-, redovisnings-, juridik- och personalområdet. Anmäl dig och få kostnadsfritt de senaste nyheterna.

Lyssna och lär med vår podcast!

– få tips på hur du framgångsrikt driver företag!