Vad är bluffakturor?
Bluffakturor kan vara krav på betalning för något som du aldrig beställt eller fått levererat. Det kan också vara något som är mycket dyrare än vad som är rimligt i förhållande till vad som levererats.
Har du fått bluffakturor?
Om du upptäcker fel i en faktura bör du börja med att kontakta företaget i fråga. Vill företaget inte ändra fakturan eller om du inte får tag på företaget ska du bestrida fakturan. Enligt Polisen bör du motsätta dig betalningen så snart du kan, eftersom det ökar dina chanser att få rätt mot företaget. Du ska också polisanmäla företaget som skickat bluffakturor till dig. Berätta då hur du blivit kontaktad, vad som sagts och spara original som kan utgöra viktig dokumentation i ditt ärende.
Bestrida bluffakturor
Det finns olika sätt att bestrida bluffakturor. Om du ska bestrida bluffakturor bör du göra det via e-post eller fax eftersom det är viktigt att du kan visa tid och datum för ditt bestridande. Du kan också använda rekommenderat brev, det kostar dock pengar. Själva bestridandet ska innehålla en uppgift om vilken faktura det gäller och att du bestrider den och varför. Det är viktigt att du anger dina skäl till bestridandet och inte skickar in en färdig mall utan att ha redigerat den.