bouppteckning-mall.png

Bouppteckning, mall

– lättanvänd mall för bouppteckning

Det här är en genomtänkt och lättanvänd mall för dig som behöver upprätta en korrekt och komplett bouppteckning. Kommentarsfält förklarar vad du ska ange i de olika fälten.

    Inga omdömen satta

    Moms tillkommer. Betalkort eller faktura (ingen avgift).

    Levereras online. Din produkt finns tillgänglig i 12 månader på Mina Sidor efter köpet.

    Det här är en genomtänkt mall för dig som behöver upprätta en korrekt bouppteckning. Tydlig och lättanvänd genom användande av flikar och med kommentarsfält inlagda som förklarar vad du ska ange i de olika rutorna i blanketten. En lämplig mall både för dig som gör en bouppteckning första gången och för dig som återkommande upprättar bouppteckningar.

    I den fil du laddar hem finns även mall för kallelse till bouppteckning och mall för bekräftelse på mottagen kallelse samt vårdnadsintyg.

    Med bouppteckning menas den genomgång som dödsbodelägarna gör av den avlidnes och den efterlevandes tillgångar och skulder. Även det dokument man upprättar kallas bouppteckning.

    Bouppteckningens funktion

    En registrerad bouppteckning har följande funktion:

    • Legitimationshandling för dödsboet. Eftersom det står på bouppteckningen vilka som är dödsbodelägare kan de avsluta bank­konton och sälja fastigheter, bostadsrätter och värdepapper. Innan bouppteckningen registrerats kan inga sådana transaktioner göras. Läs mer om detta längre fram i avsnittet om skulder. Bouppteckningen behövs också tillsammans med arvskiftet för att den som har fått en fastighet ska kunna få lagfart eller för att den som har fått aktier ska kunna få dem överförda till sig.
    • Underlag för arvskifte. Bouppteckningen innehåller en förteckning över vilka tillgångar som kommer att kunna skiftas. Detta gör också bouppteckningen till ett skydd för arvtagare och lega­tarier. Dessutom förebygger en korrekt bouppteckning onödiga arvs­processer.
    • Underlätta för fordringsägare att bevaka sina fordringar på ­dödsboet.

    Bouppteckningen kan också behövas i framtiden, till exempel för att bedöma efterarvingarnas rätt.

    Skatteverket registrerar

    Bouppteckningshandlingen ska lämnas in till Skatteverket. Det är skattekontoren i Härnösand, Visby och Kalmar som hand­lägger bouppteckningar.

    Bouppteckningen ska egentligen lämnas in till rätt skattekontor men du kan lämna in den till närmaste skattekontor. Skattekontoret vidarebefordrar bouppteckningen till rätt kontor.

     Det är den dödsbodelägare som har hand om den egendom som finns – ofta änkan, änklingen eller en nära släkting som bor i närheten – som har ansvar för att bouppteckningen blir gjord.

    Dödsbodelägare är i första hand legala arvingar och universella testa­mentstagare. Dessutom är efterlevande make eller sambo i de allra flesta fall också dödsbodelägare. Du kan läsa mer om detta längre fram.

    Om det inte finns någon dödsbodelägare som har hand om sak­erna är det någon annan som har egendomen i sin vård och som då ska se till att boet tas om hand och att en bouppteckning görs. En hyres­värd t ex kan bli skyldig att åtminstone vända sig till socialnämnden för att berätta att det inte finns någon som tar hand om boutredningen. Han kan också vända sig till Skatteverket, som kan utse en särskild bouppteckningsförrättare.

    Den som är ansvarig för att bouppteckningen görs ska

    • bestämma när bouppteckningen ska hållas,
    • kontakta förrättningsmän,
    • om inte någon av förrättningsmännen gör det – se till att de andra dödsbodelägarna och efterarvingarna kallas till bouppteckningen samt att värdeintyg och kontoutdrag skaffas fram. Detta torde dock vara mycket ovanligt eftersom förrättningsmännen normalt gör detta.

    130 dokumentmallar för 699 kr

    Använd våra dokument­mallar när du behöver upp­rätta ett doku­ment, t ex ett köpe­avtal eller en fak­tura, en bolags­ordning, ett anställ­nings­avtal, en kör­journal, ett gåvobrev, ett testa­mente eller ett äkten­skaps­förord. Du sparar mycket tid och mini­merar sam­tidigt risken för fel.

    Stora mall­paketet inne­håller mallar för snart sagt alla de doku­ment du kan behöva upp­rätta både i före­taget och privat. 

    Läs mer »
    Framtidsfullmakt mall / blankett

    När du beställt en mall från oss hämtar du den genom att logga in på Mina sidor, alternativt gå till Mina sidor direkt om du redan är inloggad. Du loggar in med de kunduppgifter du angav i samband med köpet eller som du angivit tidigare. Saknar du användaruppgifter kan du hämta dem via länken "Glömt lösenord".

    Mallen finns under Mina sidor i ett helt år från köpet. När du laddat hem en mall har du tillgång till den för evig tid, det är bara inloggningstiden som är begränsad till ett år.

    När du laddat hem mallen är det bara att fylla i den på skärmen och skriva ut det färdiga dokumentet på papper. Tillsammans med mallen får du en pdf-fil som beskriver vilka regler som gäller vid utformandet av dokumentet och vilka uppgifter det ska innehålla.

    Mallar som är i pdf-format har begränsad redigeringsmöjlighet och kan inte sparas ifyllda med exempelvis Adobe Reader. Det finns dock gratisprogram som kan hantera detta, bl a Nuance PDF Reader (www.nuance.com) och Perfect PDF Reader.

    I och med att du får två filer (mallfil + anvisningsfil) är filerna zippade i en mapp. Saknar du zip-program i din dator kan du ladda hem ett kostnadsfritt sådant här:  http://www.7-zip.org/

      Ring oss!

      Mån-tors 08:30-16:30
      Fredag 08:30-16:00

      0650-541400

      Maila oss!

      Vi svarar inom 24 timmar, dygnet runt vardagar

      info@blinfo.se

      Kontakta oss

      Kontakta mig

      Namn:* 
      Telefonnummer:* 
      Kontakta mig angående:

      * obligatorisk uppgift