Administrationsomkostnad

(AO-pålägg)

begreppet används vid omkostnadsfördelning i samband med produktkalkylering.

Via AO-pålägg belastas ett kalkylobjekt med sin andel av företagets administrativa utgifter (t ex andel av utgifterna för ekonomiavdelningen).

Sök företagskunskap

Ämnesområden

Ordlista - Ordförklaring för administrationsomkostnad - ctl00_cph1_pg5608_Image1

Bokföring

BOKFÖRING är en oumbärlig handbok för dig som sköter bokföringen i ett företag eller en förening. ...

Ordlista - Ordförklaring för administrationsomkostnad - ctl00_cph1_pg5629_Image1

Starta & driva företag

STARTA & DRIVA FÖRETAG är boken för dig som driver eller tänker starta företag – oavsett bransch o...

Ordlista - Ordförklaring för administrationsomkostnad - ctl00_cph1_pg5329_Image1

Enskild firma

ENSKILD FIRMA visar hur en enskild firma fungerar när det gäller skatt, ekonomi och juridik. Du få...

BL Info Online

– de viktigaste nyheterna med kommentarer, råd och tips

BL Info Online samlar allt du behöver på ett ställe – alla viktiga nyheter beskrivna och kommenterade samt dju­pare fakta inom områdena skatt, redovisning och lön. Dessutom en rad prak­tiska verktyg som e-böcker, dokumentmallar och beräkningsmallar.